terapi iman

Saturday, August 22, 2009

PUASA


Firman ALLAH S.W.T. di dalam Surah Al Baqarah ayat 185 berbunyi :

"Bulan Ramadhan adlh ( bulan ) yg di dlmnya diturunkan Al-Quran , sbgai petunjuk bagi manusia dan penjelasan 2 mengenai petunjuk itu dan pembeda ( antara yg benar dan yg batil ).Kerana itu, brgsiapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah.Dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan ( dia tidak berpuasa ), maka ( wajib menggantinya ) sebanyak hari yg ditinggalkannya itu pada hari2 yg lain.Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan ALLAH atas petunjuk-Nya yg di berikan kepadamu agar kamu bersyukur".

Alhamdulillah.. (^^,)
akhirnya Allah masih memberikan kita semua kesempatan untuk bernafas di dalam bulan yg penuh Barokah dan keampunan-Nya ini.Salam Ramadhan AL- Mubarak ku ucapkan kepada kalian semua, dan maaf lahir batin ku pinta atas kesalahan yg telah dilakukan.

pasti...
pelbagai kenangan yg berlaku sepanjang kembara kita di dunia ini kan, terutama dalam bulan ramadhan..menempuh peralihan dari zaman kanak2 kemudian zaman remaja, dewasa dan penghujung usia.Macam-macam gelagat & karenah yg berlaku dalam kita mematangkan diri menghayati makna sebenar P.U.A.S.A. Ada yg tertelan air sewaktu mandi, tersengaja ke dapur awal pagi lalu membuka periuk untuk bersarapan, terlupa memasang niat berpuasa, tak tahan lapar akibat liat bangun sahur dan pelbagai lagi.
.

Walau apa pun jua keadaan, beramal dan rebutlah peluang melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya demi meraih keampunan & kasih Sayang daripada Allah yg Maha Pemurah dan Maha Penyayang.Nampaknya, dah nak masuk waktu berbuka puasa ni, sampai di sini dulu coretanku, insya ALLAH kita bersambung lagi...ku tinggalkan kalian dengan pantun 2 kerat ciptaanku...

Buah mempelam si buah mangga,
selamat berbuka bersama keluarga.

Selamat Meraih Keampunan-Nya,
Norashikin
1 Ramadhan 1430hijrah
7.05pm
-Johor Bahru-

No comments: