terapi iman

Thursday, September 13, 2007

HikMah Di Sebalik Gegaran....



"...ngapain syi... tetiba kok kepalaku pusing...Ya ALLAH... mangan apa ya aku sore tadi...?" monologku sendirian..





"eh....! kak Iman, what happen?knpa irda rasa bergegar ni... eh! pangsapuri kita berlaku gegaranlah....! jom2 turun selamatkan apa yg patut.. "kata irda dlm keadaan panik.





itulah yg aku alami kelmarin..susulan gegaran akibat gempa bumi di Padang,Indonesia yg kini semakin di rasai di Malaysia.Sewaktu aku menaip ni pun gegarannya masih terasa dan kepalaku agak pusing sedikit.Fenomena ini bukanlah kali pertamaku lalui sebelum ni gegaran turut di alami sewaktu tsunami di Indonesia yg meragut ratusan ribu nyawa.





Ku terfikir, di takdirkan maut menjemput kami ketika itu .... bgmnkah agaknya keadaan kami..adakah berada dlm dakapan IMAN @ sebaliknya....sedangkan perselisihan sesama manusia belum dpt di bereskan lagi...Oh ALLAH...please forgive me...




Sahabatku sayang...


Gegaran kelmarin, amat manis ku rasai kerna dua hati yg merajuk telah menyatu kembali.ALHAMDULILLAH...syukurku tidak terkira...jika segalanya kerana ALLAH, apa saja yg berlaku insan akan sanggup menerima seseorg itu seadanya,manakala jika ukhwah yg terjalin itu kerana duniawi ianya akan putus begitu saja.Dalam apa jua perkara, kesabaran itu penting terutamanya apabila ingin memahami hati seseorg yg bergelar sahabat.





"Dan sesgghnya Kami benar2 akan menguji kamu agar kamu mengetahui org2 yg berjihad dan bersabar di antara kamu dan agar Kami menyatakan baik buruknya hal ihwalmu." (47:31)



Solution yg aku dapat dari kejadian kelmarin......"Dan Yang mempersatukan hati mereka( org2 beriman ) Walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yg berada di bumi,nescaya kamu tidak dapat memepersatukan hati mereka,akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka.Ssgghnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."(8:63)



Walaupun fenomena gegaran ini agak menggerunkan dan mengakibatkan kemusnahan, ianya tidak akan menghasilkan apa2 kebaikan selagi kerosakan2 masih berleluasa di muka bumi ini.
Terkadang kita alpa kerana kemewahan,glamour dan sebagainya itu yg lebih kita utamakan.Namun setiap bencana alam yg berlaku merupakan peringatan dari ALLAH buat kita....tanda ALLAH masih menyayangi kita.Seperti FirmanNYA:

"...Melainkan Kami menjadi saksi atasmu waktu kamu melakukannya.Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah(atom) di bumi ataupun di langit.Tidak ada yg lebih kecil dan yg lebih besar dari itu,melainkan semua tercatat dalam kitab yg nyata (Lauh Mahfuzh"(19:61)


Renungan ini turut ditujukan khasnya wat diriku ini....oh ya nak juga ku nyata apa itu gempa bumi dan persediaan diri menghadapinya....

Gempa bumi (seismologi)

fenomena pergerakan permukaan bumi disebabkan oleh pergerakan yang mengejut di permukaan bumi yg berbatu,berlaku apabila tenaga yg disimpan,biasanya dlm bentuk geseran batuan tetiba terlepas.Gempa bumi biasanya disebabkan oleh pergerakan rekahan geologi, kecacatan zon quasi-planar di kerak bumi.Bumi sentiasa bergerak dalam pergerakan tektonik, dan gempa bumi berlaku disebabkan tekanan melebihi keupayaan bahan bumi menanggungnya. Keadaan ini sering dijumpai di sempadan plat tektonik di mana kerak bumi atau lithosphere terpisah. Kejadian yang berlaku di sempadan plat dikenali sebagai gempa bumi interplat; gempa bumi dalam plat lithosphere dikenali sebagai gempa bumi intraplat.Gempa bumi kebiasaannya berlaku setiap hari di bumi, namun kebanyakannya adalah kecil dan tidak menyebabkan apa-apa kerosakan. Gempa bumi yang kuat mampu menyebabkan kerosakan dan kehilangan nyawa yang besar melalui beberapa cara termasuk retakkan pecah (fault rupture), getaran bumi (gegaran) banjir disebabkan oleh tsunami, empangan pecah, pelbagai jenis kerosakan muka bumi kekal seperti tanah runtuh, tanah lembik, dan kebakaran atau perlepasan bahan beracun. Dalam gempa bumi tertentu, sesuatu cara kemusnahan lebih menonjol, dan dalam sejarah setiapnya menyebabkan kerosakan dan kehilangan nyawa yang teruk, tetapi kebanyakan gempa bumi, gegaran merupakan paling menonjol dan juga merupakan punca utama kerosakan.Contohnya di Aceh,Indonesia pada 26 Disember 2004 mencatatkan 8.9 skala Richter disertai tsunami yg merupakan gempa bumi terkuat di dekad ini yg mengorbankan lebih daripada 200,000 nyawa serta meninggalkn kesan permukaan bumi yg di ibaratkan 'padang jarak padang terkukur' di mana mayat bergelimpangan di sana sini.(1)

rujukan:

(1) Wikipedia

No comments: