terapi iman

Monday, January 14, 2008

Perkongsian ilmu


Assalamualaikum

Ketika di bangku sekolah, apa yang masih saya ingat berkenaan sumbangan Umar al-Khattab sebagai Khalifah ialah Memperkenalkan/Menggunakan calendar islam sebagai calendar rasmi.
Dari fakta inilah, kita dapat mengetahui bahawa pemilihan 1 Muharam sebagai permulaan calendar baru Islam dibuat di zaman Umar, bukan di zaman nabi SAW. Bahkan para sahabat ada yg mencadangkan hari kelahiran Nabi SAW digunakan sebagai permulaan tahun baru, ada yg mencadangkan tarikh penurunan wahyu yg pertama, dsb, namun akhirnya dipilihlah 1 Muharam sebagai tarikh permulaan tahun baru Islam.

Oleh yang demikian, tentunya tidak masuk akal andainya doa awal tahun dan akhir tahun diajarkan oleh Nabi SAW. Namun, tidak ada salahnya jika kita nak berdoa, sebab al-Quran sahaja suruh kita supaya sering berdoa. Cumanya saya kurang setuju diletakkan fadhilat berdoa awal tahun dihapuskan dosa sekian-sekian. Mana kita tahu fadhilat dia macam tu? Kalau bukan Nabi yang ajar, maka siapakah yg nak guarantee ALLAH akan ampunkan dosa kita hanya kerana kita membaca doa awal tahun dan akhir tahun.

Sekali lagi, jika mahu berdoa, maka berdoalah. Cuma janganlah kita mereka-reka bahawa fadhilat berdoa itu sekian-sekian, kerana Nabi kita SAW tak pernah menjanjikan yg sedemikian. Wallahu a’lam.

Thank you.

“The believers, in their love, mercy, and kindness to one another are like a body: if any part of it is ill, the whole body shares its sleeplessness and fever” -Prophet Muhammad (P.B.U.H.)


Best Regards,
Faridul Farhan Abd Wahab
Electrical Engineer
JIMAH O&M SDN. BHD.
2 x 700MW Coal Fired Power Plant Project
PT 7308 & PT 7309,
Mukim Jimah, Daerah Port Dickson,
Negeri Sembilan Darul Khusus.
(Tel: 06-658 1158/ 06-658 1149 Ext: 1090)
Email:
faridul@jimahev.com
visit http://www.harunyahya.com/

No comments: