terapi iman

Tuesday, April 29, 2008

Hadiah : Raudhah_iman


Raudhah_iman.


Sedap nama tu tapi apa maknanya? Teringat aku pd suatu pagi, seorg rakan ym menegurku."Taman keimanan' pandai anta pilih nama tu" katanya lagi."Anta? "jwbku."afwan ia..ana bukannya ar-rijal ( lelaki ) spt yg anta sangkakan tapi ana seorg muslimah"kataku lagi.Dia kemudiannya meminta maaf kpdku krna sangkaan xtepat.


Raudhah..


kenapa aku memilih nama tu? kernaku menyukai nama tu.Sebenarnya nama itu menerpa di mindaku secara tiba2.Raudhah merupakan sebuah taman di masjid Nabawi yg terletak di Madinatul Munawarrah.Dari dulu lagi ku menanam impian ingin ke Raudhah.Setiap kali ada saudara mara @ sesiapa saje yg berpeluang ke sana pasti aku bertanyakan ttg Raudhah.Bgmn keadaannya, perasaan ketika beribadat di sana dll.Keadaan ini menimbulkan tanda tanya abah kpdku"Knp ikin asyik sgt bertanyakan ttg Raudhah? Rindu?"..Ya, tepat skali.Aku rindu sgt nak ke Raudhah..knp?Wallahu a'lam ku xda jwpnnya.


Iman..


Panggilanku di kalangan teman2 dan pensyarah.Kebykkan mereka yg mengenaliku pasti tau nama sebenarku iaitu Norashikin Bte Abd Hamid." Jauhnya pergi...knapa pggil Nurul iman?Oh ada sesuatu yg berlaku dlm hidupmu ya"antara soalan2 yg sering ku dpti dr teman2.Biarlah Rahsia... (^^,).Moga dgn nama panggilan tu, ianya bisa mnjd doa agar diri n imanku seiring dgn nama itu.Kerna nama itu kan doa.


Ada kisah yg melucukan ttg nama sebenarku.Pernah seorg pensyarah yg dtugaskan mnjadi supervisorku semasa praktikal d Jabatan Pertahanan Awam Negeri Johor berasa keberatan utk melawatku.Gara2 namaku Norashikin Bte Abd Hamid, sedangkan beliau merupakan pensyarah wanita yg sgt rapat dgnku.Lalu ku katakan pdnya,"Pn. maafkan saya,jk menyusahkan Pn...Pn. xkenal saya, Nurul Imanlah Pn..."jelasku.Dgn suara spt org terkejut, dia ketawa d hujung talian"Ya ALLAH, iman,saya ingatkan siapalah Norashikin ni smpai saya malas je nk ziarah awk di Johor".hehehhe rupa2nya beliau lupa nama sebenarku.


Sesuatu perkara yg kalian x tahu ttgku adalah...


ingin sentiasa memperbaiki diri menjadi seorg yg lebih baik dr semalam.


Rasanya itu saja, yg inginku coretkan ttg Raudhah_iman, Nurul Iman, Norashikin...


p/s: kpd kenalanku Syahid..maaf krn xdpt menyatakan 8 perkara krn spt yg anda inginkan.



2 comments:

Anonymous said...

Ehe.. It's ok.. No problem..

anyway.. Thanks!!

^_^

ImaNaShikiN said...

it's ok