terapi iman

Monday, April 7, 2008

Perihal Hati

















































































Dalam menjalani kehidupan, pelbagai onak duri harus di tempuhi demi mndapatkan apa yg di ingini.Tapi sebenarnya, apa sih yg di cari? Adakah emas berbungkal2,pangkat, pengaruh @ ingin di pandang hebat oleh org lain? Adakah dgn mndapatkan semuanya itu bisa menenangkan hati yg sedang sakit. Waduh, gawat juga sih jika hati udah dpenuhi dgn rasa Cinta Dunia. Apa sih tanda hati yg sakit & gi mana ya caranya utk merawat hati?

Mengenal Hati yg sakit. Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud;

“jauhilah segala yg haram nescaya kamu menjadi org yg paling khusyuk beribadah.Redalah dgn pemberian rezeki ALLAH kpdmu nescaya kamu menjadi org yg paling kaya .Berperilakulah yg baik kpda jiran nescaya kamu termasuk org mukmin.Cintailah org lain pada hal2 yg kamu cintai bagi drimu sendri nescaya kamu tergolong org muslim dan jgnlah terlalu byk ketawa, sesgghnya terlalu byk ketawa itumematikan hati”. (riwayat Ahmad dan al Tirmizi).

Namun reality masyarakat tika ini ialah memaniskan wajah dgn sifat amarah, membajai hati dgn sifat riyak,bakhil,hasad dengki,dendam,mengadu domba,benci,sombong hingga mereka lupa bahwa mereka di jadikan dari setititis air yg hina (air mani).

Firman ALLAH s.w.t;

“..yang membuat segala sesuatu yg Dia ciptakan sebaik2nya dr Yang memulai penciptaan manusia dr tanah.Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air yg hina ( air mani).Kemudian Dia menyempurnakannya dan menitupkan ked lm tubuhnya roh ciptaanNYA dan Dia menjadikan kamu pendengaran,penglihatan dan hati.Tetapi kamu sedikit sekali bersyukur” (surah asSajdah:7-9)

Sudah menjadi fitrah manusia ngan lepas dari melakukan khilaf.Maka,hati yg sakit ini perlu d rawat agar bisa terus hidup.Oleh itu marilah kita sama2 bertaubat,menghiasi dri dgn sifat mahmudah, melakukan ibadah wajib dan sunat,berzikir serta menghadiri majlis2 ilmu moga hati bisa tenang,demi mendamba Redha ILLAHI.

Firman ALLAH s.wt.:

“Dan mohonlah ampun kpda ALLAH, sesgghnya ia Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” ( surah al-Muzammil:20)

“Sesgghnya ALLAH menerima taubat orang yg melakukan kejahatan kerana kejahilan kemudian mereka segera bertaubat,mereka ialah org yg dterima taubatnya oleh ALLAH.ALLAH Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”. (surah al-nisa:17)

Sabda Rasulullah s.a.w :

“Bukannya kekayaan itu kerana banyaknya harta,kekayaan sebenarnya ialah kaya jiwa”
(riwayat Bukhari dan Muslim)

Ingatlah, bahawa hanya dgn mengingati ALLAH hati2 akan mnjadi tenang.

Sumber: Al-Quran
Buku Motivasi Diri ‘Ubat Hati’ oleh Ustzh Siti Nor Bahyah
Olahan : Penulis Sendiri.

No comments: