terapi iman

Thursday, April 23, 2009

Warkah Putih dari Anakanda


Assalamualaikum...

Kehadapan bondaku sayang semoga berada dalam keadaan sihat walafiat di samping keluarga tersayang...^^,)

Bondaku sayang...

Biar berguguran kasih sayang kerana keredhaan ALLAH,
Kuntuman cinta yang mekar mewangi
bila redhaNYA melimpahi bumi,
Cinta kasih ALLAH itu penjamin segala kebahgiaan di dunia dan akhirat

Biar menderita hati yang luka
kerana ada yang lebih utama
moga pohon kasih mekar tumbuh mewangi disirami hujan keimanan
nun disitulah cinta ketekunan bersemi
kerana sering di bajai oleh penderitaan -anakmu-

tujuan sebenar anakanda titipkan warkah putih ini untuk meluahkan isi hati bahawa anakanda amat menyintai dan menyayangi bonda setulus hati anakanda setelah ALLAH dan Rasul.Bonda,tiada insan lain yang bisa menggantikan tempat bonda di hati anakanda sebagai Ratu bidadari.Maha Pengasih & Maha Penyayang ALLAH kerana menghadiahkan bonda dalam hidup anakanda..tiada kata yang selayaknya dapat anakanda ungkapkan di atas pemberian ini melainkan segunung kesyukuran pada Illahi.ALHAMDULILLAH....

Bondaku sayang...

kini keadaan anakanda semakin pulih, setelah hampir 2 minggu di landa demam urat dan insya ALLAH... anakanda akan terus mendapatkan rawatan susulan bersama pakar pada 11.5.2009 untuk penyakit anakanda.Bonda,anakanda mohon untaian doa untuk anakanda di sini.

Aduhai bondaku sayang...

Usahlah bonda bersedih hati dan khuatir akan keadaan anakanda di sini,kata-kata dan semangat bonda sentiasa menemani anakanda.Tanpa anakanda sedar, kata-kata yang bonda lafazkan selama ini rupanya termaktub dalam Al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.Firman ALLAH :

“Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita”. (9:40)

"(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati"(93:3-5)

Hadis ke-19:

Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas radhiallahuanhuma, beliau berkata :
Suatu saat saya berada dibelakang nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, maka beliau bersabda :

"Wahai ananda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara:

Jagalah Allah, niscaya dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya Dia akan selalu berada dihadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika sebuah umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu , niscaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena telah diangkat dan lembaran telah kering."
(Riwayat Turmuzi dan dia berkata : Haditsnya hasan shahih).

Dalam sebuah riwayat selain Turmuzi dikatakan :
"Jagalah Allah, niscaya engkau akan mendapatkan-Nya didepanmu. Kenalilah Allah di waktu senggang niscaya Dia akan mengenalmu di waktu susah. Ketahuilah bahwa apa yang ditetapkan luput darimu tidaklah akan menimpamu dan apa yang ditetapkan akan menimpamu tidak akan luput darimu, ketahuilah bahwa kemenangan bersama kesabaran dan kemudahan bersama kesulitan dan kesulitan bersama kemudahan)."

kan anakanda jadikan panduan dalam menyelusuri kehidupan ini.Bonda,apa agaknya sedang bonda lakukan tika ini? anakanda rindu sekali saat-saat bersama bonda.Mesti bonda keletihan melakukan 2 kerja dalam 1 masa kan...kagum anakanda melihat ketabahan bonda, di dalam menjalankan amanah sebagai kakitangan perubatan di hospital bonda masih tersenyum menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan umi.Terfikir di benak anakanda, mampukah anakanda sehebat bonda? menjadi belahan jiwa yang solehah di hati suami dan teman sejati yang paling memahami di mata kami anak-anak bonda.

Bonda & Ayahandaku sayang...

jazakallahu khairan khasiran kerana sanggup bersengkang mata merawat anakanda di saat anakanda terlantar sakit.Terima kasih atas segala-galanya...Hanya ALLAH sahaja yang mampu membalas segala kebaikan dan pengorbanan yg bonda ayahanda curahkan untuk anakanda.Doakan anakanda ya bonda ayahanda...semoga diri ini bisa menjadi permata hati penyejuk mata kalian berdua jua mawar berduri di jambangan dakwah.

Bondaku sayang : Siti Hawa...selamat hari ibu yang bakal tiba...semoga bonda dipilih ALLAH menjadi bidadari yang paling cantik di syurganya nanti.

Ayahandaku sayang: Abd Hamid...selamat hari bapa yang akan tiba...semoga ayahanda menjadi penghulu yang bakal menyelamatkan ahli-ahli rumahnya dari api neraka....

Salam Penuh Kasih Sayang
Anakandamu Norashikin
28 Rabiulakhir 1430 hijrah
khas untuk bondaku...


Ibu mithali ibu yang sejati
Kasih sayangmu kasih yang suci
Pengorbananmu disanjung tinggi
Jasamu tetap di sanubari

Ibu oh ibu fitrah ku murni
Kelembutanmu menyentuh hati
Semai kasihmu dalam jiwaku
Kau disayangi kerana menyayangi

Ibu oh ibu hatimu suci
Tulus ikhlasmu mendidik daku
Sanggup bersusah dan menderita
Demi kebahagiaan sekeluarga

Ibu oh ibu kau serikandi
Bakti amalmu tidak terperi
Beramal soleh berperibadi
Mentaati Allah juga suami

2 comments:

Anonymous said...

doa semoga kak iman sihat selalu.
agar dapat menjadi ibu yang baik suatu hari kelak.

ImaNaShikiN said...

amiin...Ya Rabbal Alamin..

syukran ya dik...atas doamu..smoga fen pun bgtu..sntiasa sihat...take care ya