terapi iman

Wednesday, June 3, 2009

Semangat


Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah Ayat 216 :


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

Ayat ALLAH yang sangat tepat dalam kita menjalani sebuah planet yang bernama "Kehidupan".Adakalanya kita tidak menyukai sesuatu perkara daripada berlaku tetapi mengharapkan segala keinginan kita dipenuhi.

Contohnya : Sakit tapi kita nak sihat saje,kematian diganti kehidupan insan tersayang , gagal dalam peperiksaan atau temuduga diberikan lulus atau terus diterima bekerja.

Namun tanpa kita sedar ada Rahmat yang tersembunyi di sebalik kejadian @ dugaan yang kita hadapi.Kegagalan adalah kejayaan yang tertangguh...(think positive maka akan lahirlah keredhoan di hati )^^,)

Di petik dari Buku LaTahzan..karangan Aidh Abdullah Al qarni ;

( Jangan terus menerus berdukacita kerana anda masih mempunyai doa,
anda masih boleh bersimpuh di depan pintu-pintu Tuhan yang Maha Kuasa dan
anda dapat beroleh ketenangan di pintu-pintu Raja.Anda masih mempunyai waktu sepertiga akhir malam dan masih mepunyai waktu merapatkan dahi ke tanah
untuk bersujud kepada-Nya ).

Kamu bisa aja menangis sedih kerana itu fitrah.Namun usahlah kesedihan itu berpanjangan kerna kita punya tugas yang perlu di selesaikan.Ayuh Semangat deh!! Chaiyok2!!

'Cukup ALLAH yg menyemangati kita, sehingga tanpa sedar tiap peristiwa
menjadi teguran atas kemalasan kita,Cukup ALLAH yg memelihara ketekunan kita,
kerana perhatian manusia terkadang menghanyutkan keikhlasan, Semoga ALLAH menjadikan kita peribadi yg bermakna.Peribadi yg saat berbaur yg mampu menyemangati insan lain & saat sendiri ia mampu menguatkan dirinya sendiri.' ( kiriman: Ayash,Jawa Timur)


P/s: kepada teman2 yang sedang berjuang di medan exam,viva,research Selamat Berjaya ku ucapkan buat yang terbaik... Untuk yang sedang sakit...semoga cepat sembuh, redho dan tersenyumlah sebagai penawar kesakitanmu.Untuk yang baru mendapat pekerjaan ku ucapkan Tahniah ( jangan lupa dapat gaji, belanja makan)hehehe.. pikulh tugasmu dgn amanah untuk beribadah kepada ALLAH.Untuk yg telah/bakal mendirikan Baitul Muslim semoga ALLAH memberikan berokah atas kalian semua di dalam kebaikan.Untuk Umi wa abah dirini tidak mampu membalas segala yang telah kalian curahkan Hanya ALLAH yg bisa membalasnya...Lastly,diriku jua...moga terus tabah menjalani kehidupan. (PeAcE)

Best Regards,
Norashikin a.k.a Raudhah_iman
12.45pm
10 Jamadilakhir 1430hijrah

No comments: