terapi iman

Wednesday, July 8, 2009

LaM Ta'LaMiN KaM UhiBbuKi




Menggagahi diri menjalani kehidupan seharian adakalanya melelahkan.Terbit rasa kagum dan cemburu di hati tatkala memikirkan teman2 yg tidak pernah berputus asa dalam mencurah keringat dan airmata berjuang di medan dakwah.... Masih terngiang di cuping telinga akan kata2 semangat dari akhawat2 sewaktu di menara gading dahulu "Ukhti! teruskan perjuangan ini, jika tidak kita siapa lagi" kata seorang sahabiah kepadaku.

Teringat....
saat manis bersama akhawat fillah.Tautan hati & ukhuwah jelas terpancar di mata dan gerak tubuh menggambarkan keikhlasan demi mengharapkan keredhaan ALLAH! berkongsi suka duka dari hati ke hati.Melakukan aktiviti bersama,tergambar keceriaan di wajah dengan senyuman yg menammpakkan barisan gigi memutih tatkala bertemu dek perpisahan yg hanya sebentar kerna masing2 berlainan kursus pengajian.Ada yg biomedic,business, engineering, etc masih mampu bersatu mencari titik kebersamaan dalam sebuah jalinan persaudaraan.Allahu Akhbar..indahnya ukhuwah jika segalanya kerana ALLAH...

Indahnya Ukhuwah
Terbalut hati yang lurus
Terbingkai fikiran yang jernih
Terpaut pada husnudzon

Indahnya Ukhuwah
Tercermin pada prilaku
Terlihat pada tutur kata
Terealisasi dalam akhlak



Indahnya Ukhuwah
Saat empati terasa
Saat bahagia berbagi
Saat duka bersama

Indahnya Ukhuwah
Sungguh Benar benar Indah.....
Jika ianya hanya kerana Allah



Tanpa sedar...
airmata merembes keluar dari kornea mata.Menahan sebak kerinduan kerana berjauhan dari teman2 seperjuangan.Perlahan-lahan ku mengesat airmata yg mengalir di pipi.Terbayang di ingatan wajah akhawat yg dirindui seorang demi seorang...keletah masing2 menjadi "trademark" diri agar tidak dilupakan tatkala hadir teman baru dalam kehidupan.



Lalu...
ku gapai sebuah novel yg baru ku beli daripada Badan Book Store bertajuk 'Novel untuk Asyikin'.Ia mengisahkan tentang seorang gadis bernama ASyikin yang telah masuk U dan amik kursus biotech tetapi mendapati dia lebih berminat dengan sastera. Dia ingin menukar kursus tapi tidak di bagi oleh ayahnya disebabkan prospect kerja dalam bidang biotech lebih luas berbanding bidang sastera. Jiwa anak muda ini semakin memberontak. Dia cuba mencari keserasian dlam biotech namun keputusan peperiksaannya mengecewakan.


Dia cuba mendapatkan khidmat kaunseling dari seorang professor dan ternyata dia mula mengerti, lulusan biotech bukannya tak boleh menjadi seorg minat sastera dan suka bersastera. Dengan azam baru dia meneruskan usaha utk memperbaiki keputusannya setiap semester.


Kursus yg dihadapinya bukan satu2nya masalah yg dihadapinya. Sbg seorang gadis manis yg meningkat dewasa, dia menjadi perhatian beberapa jejaka termasuk abg sepupunya. Ada yg menarik perhatiannya. Namun pelajaran menjadi keutamaan.Apa yg menarik perhatianku tentang buku ini adalah kisah Nurasyikin dalam membuat pilihan2 penting dalam hidupnya antara minat,permintaan dan harapan insan2 tersayang.Buku ini bergenrekan kekeluargaan, motivasi dan keibubapaan dalam memahami hati anak2 remaja dewasa ini.Novel utk Nurasyikin ialah karya kreatif seorg profesor dlm bidang sains yg sejak kecil meminati kesusasteraan dalam menasihati pelajarnya yg seorang ini.

Dalam...
keasyikkan membaca novel tersebut & kerinduan meluap-luap kepada teman2, aku di kejutkan dengan kemasukkan beberapa pesanan ringkas.ALHAMDULILLAH... Syukurku rafakkan kepada-NYA kerna perasaan rindu juga sedang bertamu dalam jiwa teman2ku.
Ingin rasanya bertentangan mata dan berbicara dari hati ke hati tentang apa yg telah dilalui selama ini."kapan bisa ketemu ya kak?" kata ayash adik angkatku dari Jawa timur. "Insya ALLAH" jawabku.



Lam TA'lamin Kam Uhibbuki Fillah...
saling mendoakan ya...
Afwan atas segala khilaf diri yg pernah menyakiti hati selama kita bersahabat.ku doakan yg terbaik utk kalian...bahagia,berjaya di dunia dan akhirat....amiin

Andai dipisahkan dek masa yg tak
terduga lamanya
andai dipisahkan dek tempat yg
terukur jauhnya
andai terpisah buat sekian kalinya
Labuhkanlah sayapmu di pepohonan rindu

Jika yg dikenang membisu bicara
Jika yg pergi tak kirim berita
jika yg ditunggu tak kunjung tiba
Labuhkanlah sayapmu di pepohonan rindu

sekiranya pedagang belum nak pulang
sekiranya musafir teruskan berkelana
sekiranya kapal layar putus anginnya
Labuhkanlah sayapmu di pepohonan rindu

bila terasa bagai perawan berhati rawan
bila terasa bagaikan pungguk rindukan bulan
bila terasa bagai penyair mendamba sebutir ilham
Labuhkanlah sayapmu di pepohonan rindu


Dipetik dari 'Novel Untuk Asyikin'

Norashikin
16 Rejab 1430Hijrah
1pm

"Biar daun gugur berderai, namun pokok tetap teguh menanti,Insya ALLAH jika tidak bertemu di sini, moga ketemu di Syurga-Nya nanti.."

2 comments:

Zahrah Az Zahrawi said...

salamu'alaykum..
ukhty,sesungguhnya..ukhwah itu semanis madu..
hayatinya dengan penuh rasa syukur..
ukhwah kerna ALLAH sgt indah..
lebih indah jka dhiasi dgn slg brpesan2..
=)
menarik post ni..
yg pntg..
stapak kaki sudah melangkah..
teruskanlah perjalananmu dengan tenang..
insyaAllah..kan kau temui keindahan disebalik jalan yg ditentukan Tuhan..

ImaNaShikiN said...

waalaikumusalam wbt Ara..

Jazakillah ats doanya..smoga ukhwah di alam siber ini juga ditautkan hati krna ALLAH...

=)