terapi iman

Tuesday, October 6, 2009

Rahmat Di Sebalik Dugaan 2




Assalamualaikum semua (^^,)

Alhamdulillah... ku rafakkan setinggi2 kesyukuran kepada ALLAH dari dulu, kini dan selamanya hanya padaMu Ya Rabb di atas segala pemberian nikmat yg tidak terhitung kepadaku selama ini.Jazakallahu khairan khasiro atas doa2 sahabat2 semua...Alhamdulillah hari ini demam panasku kebah & aku mula bertugas seperti biasa.
Pasti ada di kalangan kalian semua yg masih dalam mood raya,(baca: termasuk aku) oleh itu teruskan menjalin ikatan ukhuwah sesama insan, bermaafan dan sedekahkan senyuman moga syawal ini menjadi momentum untuk kita lebih menyemai bakti kepada insan lain. ( baca : saling mendoakan ya ).

Tertarik hatiku tatkala membaca buku Bidadari Dari Timur karangan Tuan Sabariah Tuan Ishak ( Isteri Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat ) yg berbunyi :

' Jadilah seperti lebah, makan daripada sumber yg baik dan mengeluarkan hasil yg baik dan manis.Bila ia hinggap di ranting, tidaklah pula sampai mematahkannya, menghisap pati bunga tanpa menyengatnya, mengeluarkan madu juga tanpa sengat, terbang dengan sebaran debu kecintaan, lalu hinggap membawa kasih sayang.Bersuara dengungan bagaikan berita gembira dan suara desingan umpama ungkapan kesyukuran, ia seakan- akan malaikat dari langit turun ke bumi dari alam yg kekal.Mengambil dari alam dan memulangkannya kembali dalam keadaan yg lebih baik lagi'.
Allahu Akhbar! hebatkan ciptaan ALLAH. Semuanya tidak diciptakan dengan sia2.


Malah mempunyai peranan dalam setiap komuniti tersendiri misalnya lebah yg punyai peranan dalam ekosistemnya terutama dari aspek pendebungaan dan penghasilan madu.

Begitu juga hidup ini,setiap yg berlaku pasti ada sebab, masalah, akibat serta jalan penyelesaiannya.Setiap yg berlaku pasti ada rahmat di sebalik dugaan.Apa2pun semuanya berbalik kepada main point iaitu :

l.menguatkan kepercayaan dan kepatuhan kepada ALLAH S.W.T.

2. Memperkukuhkan keperibadian Muslim.

3. Mewujudkan keseimbangan dan kestabilan dalam kehidupan, masyarakat dan negara.

4. Mewujudkan ketenangan dan kemantapan dalam kehidupan.

5. Menjamin perpaduan dan persaudaraan

6. Menghidupkan semangat daya juang dan kekuatan untuk membina ummah dan negara
serta identitinya.



Kesemuannya ini memerlukan IMAN yg mantap bagi melahirkan tindakan yg positif, inovatif,kreatif dan berpandangan jauh.Kemantapan IMAN juga membentuk semangat daya juang yg berani berkorban mempertahankan agama, ummah dan keperibadian Islam asalkan Islam tetap terpelihara.

Dari aspek jatidiri pula IMAN membentuk jiwa dan tingkah laku seseorang.Apabila IMAN meresap dalam jiwa seseorang muslim maka tingkah lakunya akan berubah.Ia akan berusaha melakukan kebajikan dengan mengharapkan keredhaan ALLAH S.W.T dan menjauhi kemungkaran kerana perkara itu dibenci oleh ALLAH S.W.T ( peringatan penting buat aku).Namun biarlah perubahan itu datangnya dari hati yg suci dan niat kerana ingin mendapatkan Redho ALLAH bukan disebabkan oleh sesuatu misalnya berhijrah kerana seorang wanita.Maka apabila segala ramuan di atas dihadam sebaik mungkin, akan lahirlah ketenangan dan ketenteraman dalam jiwa dan rela menerima segala ketentuan ALLAH S.W.T ke atas diri sama ada baik atau buruk kerana pasti ada Rahmat di sebalik Dugaan.

Ku doakan yg agar kalian tabah dan terus berjuang menghadapi onak duri kehidupan ini dengan senyuman dan hati yg kuat.Kerana ALLAH telah menjanjikan sesuatu untuk kita semua di akhirat sana.

Firman ALLAH S.W.T:

"Wahai orang yg beriman! bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaran serta kuatkan pertahan dan bertakwalah kepada ALLAH semoga kamu beroleh kejayaan"

( surah Ali Imran ayt 200 )

P/S: kepada yg exam bitaufiq wannajah fil imtihan.teritimewa utk umiku syg & alin adikku moga cepat sembuh dan jangan lupa makan ubat.Artikel di atas lebih kepada diriku sendiri.




Sumber Rujukan :

1) Bidadari Dari Timur (Hadiah dari seorang ummu yg comel...jazakillah kak)

2) Tasawwur Islam SPM karangan Zulkifli Ahmad.

Catatan oleh:

Norashikin
8.45am
Johor Bahru

No comments: