terapi iman

Sunday, August 16, 2009

Alhamdulillah II


Hujan lebat di luar jendela, seolah2 mengerti akan fenomena sang hati yg sedang hiba.Bukan kerna kecewa di sakiti atau di marahin... bahkan kerna ngak bisa memotretkan kata2 tatkala bah yg melanda beransur pamit dek kemunculan sang mentari yg memancarkan senyuman penawar bagi empunya diri.

"Alhamdulillah Ya ALLAH.. Alhamdulillah...
atas segalanya.. yg telah Engkau berikan kepada hamba.Ngak pantas rasanya hamba menerima hadiah ini...benar..di sebalik seguris kepahitan takdir-Mu,Engkau gantikan Selaut kemanisan yg tersembunyi".Perjalanannya kehidupan adakala gembira, riang,tawa namun pasti disulami kesedihan, kesakitan, ketakutan dalam mewarnai diarinya insan.



Dipujuknya Dia dgn Firman-Nya:

" Karena sesgghnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, Sesgghnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" ( Surah Al- Sharh: 5 - 6)

Malah di hiburkan pula qita dengan :

"Katakanlah (wahai Muhammad): “Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah”. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya.(Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka”.(Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur"( Surah Al-imran : 15-17 )

Kekasih-Nya ( Rasulullah S.A.W ) turut mengingatkan dalam sabdanya:

"Jagalah ALLAH, nescaya engkau akan temui Dia di hadapanmu.Kenalilah ALLAH tika lapang nescaya Dia mengenalmu dalam sempit.Ketahuilah segala sesuatu yg luput daripadamu tidak akan menimpamu & yg menimpamu tidak akan luput darimu.Ketahuilah bahawa kemenangan itu menyertai kesabaran.Kelapangan itu menyertai kesempitan & kemudahan itu menyertai kesukaran". -Hadis Riwayat Ahmad-

Terngiang2 di telinga kata2 dari saudaraku :
"Cukup ALLAH yg menyemangati gita, sehingga tanpa sedar tiap peristiwa mnjd teguran,
Cukup ALLAH yg mmelihara ketekunan qita,
kerna perhatian manusia terkadang mghanyutkan Keikhlasan.
Semoga ALLAH mnjdkan qita sosok peribadi yg bermakna,
yg saat berbaur ia mampu mnyemangati yg lain & saat sendiri ia mampu menguatkan dirinya sendiri"... Semangat!!




Ku sekadar enak bicara aja..

saat di hadirkan Ujian dari-Nya... ku masih belum bisa mnyemangati diriku sendiri.Bahkan turut terikutkan perasaan yg menjengahkan diri.Ku ngak sendiri... kerna ALLAH S.W.T menghadiahkan utkku keluarga, teman2 yg selalu mengingatkan & menyuntik kata2 semangat agarku bangkit dari kesepian itu.( Jazakallahu Khairan Khasiran)

Alhamdulillah Ya ALLAH....Alhamdulillah...
ku rafakkan kepada-Mu...
atas segala2nya...
bisa aja ianya berupa nikmat dan ujian,
dalam ku bertatih dan belajar dalam kembara hidup sebelum nafas terhenti.

Menghitung Hari...
Semoga Ramadhon yg bakal memperlihatkan dirinya akan membawa seribu kegembiraan & kemanisan dalam qita beribadah kepada-NYA.Buat diri.. lapangkan hatimu, ikhlaskan niatmu, berilah kuntum senyuman dalam apa jua keadaan.Tabah & Kuatkan jatidiri dalam menempuhi apa aja yg mendatang.Sarungkan pakaian barumu di tubuh, dalam meraikan ketibaannya,infakkan hartamu di jalan dakwah,Eratkan silaturahim sesama saudara,perbanyakkan mentadabur Al-QUran & zikrullah agar hati-hati ini tenang dalam mengingati Tuhan-Nya.


Senyum:
Norashikin
25 syaaban 1430

No comments: